Soeng Sang

18 maart 2018 - Thailand, Thailand

Volgende stop: Soeng Sang, waar de familie van Nuchka woont.
Onderweg naar Soeng Sang eten we in Korat een heerlijke steak. Na bijna een week Thais eten waren we hier echt even aan toe.

Nuchka haar ouders en twee zussen wonen in dit dorp. De oudste zus van Nuchka runt hier een shop langs de weg, waar ze om 06:00 ’s ochtends eten verkoopt voor mensen die onderweg zijn naar hun werk. Sinds kort heeft ze er ook twee wasmachines bij, waar mensen uit het dorp tegen een kleine vergoeding hun was kunnen laten doen.

’S avonds aangekomen in het ouderlijk huis van Nuchka mogen Gwen en ik in het bed van Nuchka slapen. Pap en zij slapen in de woonkamer, op een bed gemaakt van tuinstoelkussens. Ik zeg; lekker primitief maar prima op te slapen. De airco en windblazer aan, en iedereen was binnen een paar minuten in diepe slaap.

De volgende dag stond in het teken van de zegening van de nieuwe wasmachine shop van haar zus. Daarnaast is de vader van Nuchka erg zwak en werd voor hem het hele huis gezegend.

De zegening werd uitgevoerd door 9 monniken, die op bezoek kwamen in het ouderlijk huis van Nuchka. Een bijzonder tafereel om mee te maken. Het hele dorp liep uit om deze speciale gelegenheid bij te wonen en niet te vergeten: om mee te eten.

Iedereen die aanwezig was bij de zegening kon een bandje/touwtje krijgen van één van de monniken. Dat bandje hebben wij natuurlijk ook gekregen; om onze reis te zegenen.
Nadat iedereen een bandje had gekregen was het tijd voor de zegening van het huis. Terwijl Gwen rustig lag uit te rusten in haar slaapkamer, werd de deur opengetrokken en werd de kamer op dat moment gezegend met water (zie het voor je als een grote tak die wordt gedoopt in water waar een slagbeweging mee wordt gemaakt). Ik heb het niet gezien, maar het moet vast een hilarisch gezicht geweest zijn. Gwen vond het echter íets minder grappig, hihi.

Na deze laatste zegening van het huis hebben we met familie en dorpelingen heerlijk gegeten en kwam er een einde aan deze bijzondere dag.

Ik heb wat foto’s geüpload (onder kopje ‘foto’s allemaal te zien) om jullie een beeld te geven van de dag! Een filmpje hebben jullie nog tegoed, de WiFi hier op de camping is niet om over een huis te schrijven laten we maar zeggen ;)
Op dit moment zijn we ondertussen al een week in Australië. Hierover in de volgende blog meer.

Tot snel en veel liefs van ons!

1. Jantine:
    18 maart 2018
    Lieve Jack leuk om weer te lezen en ook de foto's .
    Kijk uit naar het volgende nieuws.
    groetjes Jantine💋
  2. Margreet:
    Lieve Jackie!
    We genieten van je leuke verhalen! Wat een mooi avontuur, je schrijft super leuk! Veel liefs en nog veel plezier! X jan en Margreet
  3. Ditta:
    Lieve Jack ,
    Fijn om weer een kijkje te krijgen in jullie Australië trip!!! Het zijn mooie verhalen!! Geniet ervan !! Liefs albert en Ditta
  4. Bianca:
    18 maart 2018
    Wat een verhaal weer ! Had graag een filmpje gezien van de zegening van de kamer van Gwen 😂 ‘k Kijk al weer uit naar de volgende blog ! 😘
  5. Marlies:
    18 maart 2018
    Wat een andere wereld, hè! Geweldig dat jullie dit allemaal mee kunnen maken. Het voordeel van goede en close contacten!
    En wat schrijf je leuk en goed, Jacky!
    Trouwens... dat blauwe herencolbert neem dat maar voor mij mee terug naar NL. 😉

‘t Staat jullie goed die Thaise dracht! Ammers en Utecht weten straks niet wat ze meemaken... 🙃👌😉
  6. Gerda:
    19 maart 2018
    Weer genoten van je verhaal Jackie!