Van Mackay naar Brisbane

23-3 t/m 30-3.

Na een comfortabele nacht in onze camper zijn de zeebenen enigszins weggeëbd. Alleen wanneer papa bij het verlaten van de camping de rechterbaan op wil sturen, moet ik hem toch even snel corrigeren… Weetje nog pap, ze rijden hier links?

We zetten de reis in richting de Capricorn Caves gelegen in Rockhampton, met als tussenstop Mackay. Ik heb in de Lonely Planet gelezen dat je hier de echte Nederlandse poffertjes kunt eten. Daar was niets over gelogen! Een heerlijk bord poffertjes gegeten met uiteraard een flinke laag roomboter, poedersuiker en wat ahornsiroop. Buikjes rond, op naar de Caves.

Meerdere borden langs de weg laten ons weten dat we bijna in Rockhampton zijn. We nemen de afslag en rijden tegen de Country Club van de omgeving aan. Hier bestellen we een hamburger want Rockhampton staat bekend als een van de bekendste vleesregio’s van Australië. Echter bij het optillen van bovenkant van het hamburgerbroodjes komen pap en ik tot de conclusie dat we een hamburger zonder vlees hebben besteld, is dat even jammer… dan moeten we vanavond maar in de herkansing. We worden uitgenodigd om ’s avonds een goed stuk steak te komen eten.

We bezoeken in Rockhampton ook de Capricorn Caves. Deze grotten zijn ontstaan doordat het koraal van de zeebodem jaren geleden omhoog is geduwd door verschillende aardsplaten. Een prachtig gezicht. We krijgen een tour met een enthousiaste tourgids die ons verteld dat er zelfs getrouwd kan worden hier. Ook is er in de grotten een keer per jaar een invasie van toeristen, wanneer de zon op z’n hoogst staat en de gehele grot verlicht door één rond gat in het dak van de grotten. Ik bedenk me dat dat een heel mooi gezicht moet zijn.

We vertrekken richting het stadje 1770, waar James Cook voor het eerst aan land kwam in Australië. Ik heb op mijn CamperMate app gezien dat hier een campingplaats is met loslopende kangoeroes. Daar moeten we natuurlijk heen… Het geld wat je betaald voor je campingplek wordt gebruikt om de sanctuary voor de kangoeroes in stand te houden. Een bijzondere plek! De kangoeroes liggen ’s ochtends relax in het zonnetje op te warmen. Ook ontmoeten we op de camping 4 Nederlanders die met z’n alle aan het reizen zijn door een groot deel van Australië. We delen met elkaar Gin Tonic, Wodka appelsap, leuke verhalen en een paar goede steaks. Al met al een gezellige avond.

Ondertussen begint Brisbane dichtbij te komen. Maar voordat we daar aankomen landen we met onze camper eerst nog in Harvey Bay, waar zo’n ontzettend fijn strand is dat we er 2 nachtjes blijven. Ook zien we Noosa kort. Maar door het slechte weer en geen parkeerplekken bij het Nationale Park besluiten we gelijk door te rijden naar Brisbane. In Noosa hebben we de avond ervoor een mooi appartement geboekt in Zuid-Brisbane. Hier in de buurt zal namelijk ook onze fietstour starten die we geboekt hebben om zo de stad goed te kunnen ontdekken.

Het miezert zachtjes als we met fantastisch uitzicht over Brisbane wakker worden de volgende ochtend. Met goede moed vertrekken we richting het verzamelpunt voor de fietstocht. Eenmaal daar aangekomen blijken we de enigste twee te zijn die zich voor die dag hebben aangemeld… Privé fietstour? We zien en horen veel van en over de stad. Op de een of andere manier vind ik het iets weghebben van Rotterdam, met alle bruggen en rivieren. Een hele gave en mooie stad om nog eens terug te komen.

1. Jantine:
    5 april 2018
    ZIet er allemaal goed uit .
  2. Jen:
    5 april 2018
    Had je je zeembroekje meengenomen broer? 🤣 veel plezier nog!
  3. Gerrit:
    5 april 2018
    Nee zus,is inmiddels ruim een week geleden en heb nog steeds een zere reet🤣🤣
  4. Gerda:
    5 april 2018
    is weer genieten van je verhaal Jackie, zou het ook wel willen zien, dus ooit, misschien..... liefs van ons xxx
  5. Marlies:
    Poffertjes en fietsen. Net alsof jullie thuis zijn. 😉
    Klinkt allemaal weer erg gezellig. Geniet ervan. Op afstand geniet ik met jullie mee. 💋