Van Townsville naar Airlie Beach

17-3 t/m 26-3
How are you doing, mate?
‘No worries’
Zomaar wat uitspraken die je veel hoort in Australië. In het begin een beetje onwennig. Overal waar je binnenkomt vraagt iemand hoe het met je gaat. Ga je hier elke keer op in? Of wat is het idee? Tot nu toe antwoorden wij netjes ‘polite’.
‘No worries’ wordt hier veel gebruikt in de zin van; geen dank/geen probleem. Erg grappig als je er bewust op gaat letten, letterlijk iedereen zegt het hier.
We zijn inmiddels aangekomen bij een camping nét boven Cairns, Ellis beach. Een prachtige camping waar je met de camper bijna in zee staat. Beter zeezicht dan dit kun je niet krijgen.
De volgende dag nemen we de hobbel, we gaan Cairns na een week eindelijk voorbij.
We komen terecht in Townsville. We vinden een mooie camping gelegen dichtbij het strand, waar we de laatste zonnestralen meepakken en van een mooie zonsondergang genieten. ’S Ochtends vroeg rijden we met onze bolide richting het stadje en drinken we een verse orange juice en een heerlijke flat white met een adembenemend uitzicht.
Vanaf Townsville vertrekken we met heel veel zin richting Airlie Beach. Hier zullen we 2 nachten en 3 dagen gaan zeilen op de ‘Blizzard’ met nog 7 andere passagiers rondom de Whitsundays.
Tussen Townsville en Airlie Beach stoppen we eerst nog bij de ‘Billabong Sanctuary’ om ons eerste wildlife van Australië te spotten. Daar aangekomen lijken de koala’s echter minder zin te hebben in publiek. De verzorgster verteld dat het te maken heeft met de paringstijd/vliegende hormonen…. 😉 Nadat ik de nagels van de koala een aantal keren in de verzorgster haar huid heb zien staan, houd ik de selfie met koala voor gezien.
Eenmaal aangekomen in Airlie Beach laten we de camper op de dichtstbijzijnde camping staan om er voor te zorgen dat de koelkast koud blijft in de dagen dat we op zee zitten. Bij ons aan boord zijn de Europeanen zeer aanwezig. Maar liefst 5 Engelsen, 1 Belg en 1 Duitser. Een leuk en gezellig gezelschap als je het mij vraagt. Naast de passagiers is er een schipper aanwezig en een ‘co-assistent’ die zich ontfermt over het eten en de zeilen.
Pap en ik delen samen een Kajuit, klein maar fijn. Twee gebroken nachten, maar dat nemen we voor lief.
Het is prachtig zeilweer. Harde wind en hoge golven. Na wat mooie zeiluren is het tijd voor het snorkelen. Omdat we nog in het jellyfish season zitten moeten we allemaal een mooi stinger suit aan. Pap zijn woorden: ‘net of je een natte herder aantrekt’. Ik wil eerlijk gezegd niet weten hoe lang het is geleden dat deze pakken gewassen zijn, maar het geeft niet, gewoon over deze gedachten heenzetten en aantrekken maar.
Met een klein bootje worden we op verschillende mooie snorkelplekken afgezet. Daar ontmoeten we ‘George’; een giga grote vis die hier meerdere keren per week gevoerd wordt met kip, zo mak dus als een schaap maar erg gaaf om te zien. We kunnen hem zelfs aanraken. De volgende dag een ontmoeting gehad met een turtle! Zo ontzettend gaaf om deze dieren voor het eerst in het echt te zien.
Al met al een geslaagde zeiltocht. Met ontzettende zeebenen komen we aan wal en is het tijd om bij te komen van deze ontzettend mooie tour!

1. Jantine:
    Leuk om weer te lezen.
    Fijne paasdagen en lieve groetjes van Hennie en Jantine.💋
  2. Gabry:
    1 april 2018
    Wat gaaf om allemaal te lezen en zien! Heel veel plezier nog met jullie verdere reis 💋
  3. Bianca:
    Weer een leuk verslag ! En wat een heerlijke plaatjes 🌞🌊. Happy Easter 🐣
  4. Jen:
    1 april 2018
    Ziet er fantastisch uit! Leuk verhaal jack! Jammer dat je geen foto hebt van pa in t pak...😅 dikke kussen van ons! Love you😍😘
  5. Hetty middelkoop:
    1 april 2018
    Wat is het allemaal even mooi, dit alles weer in jullie rugzak😀
    Veel plezier enne nog wel eitjes zoeken🐣🐣🐣🐣
    Liefs van ons 🤗❤️
  6. Dennis:
    1 april 2018
    Wat een gave foto's!! Dit moet geweldig zijn om mee te maken, geniet er van!!
    Veel plezier verder ;-)
  7. Loes:
    1 april 2018
    Wauw! Wat een mooie verhalen, lieve Jackie! En wat heb je een leuke schrijfstijl, alsof ik er zelf bij ben. Geniet!!
  8. Gerda:
    2 april 2018
    Dank je voor het prachtige verhaal, de mooie foto's.
    Ja jullie genieten, heerlijk!
    Lieve groet........